Eigenlijk wil je gewoon een nieuwe website. Begint je websitebouwer plots over SEO en je marketingmens over SEA. Want over één ding zijn ze het eens: zonder SEO of SEA gaat je website geen bezoekers krijgen.
SE wat? Help! De alarmbellen in je hoofd gaan af en ook het deuntje SOS please someone help me blijft hardnekkig hangen. Maar redding is op komst. Want vandaag leer je wat SEO en SEA betekenen, hoe beide helpen om je website vindbaarder te maken en wat het grote verschil is. Zo maak jij de beste beslissing in functie van jouw website of doel.
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Yahoo en Bing zijn zoekmachines. Maar de bekendste is toch Google. Die zal ik vanaf nu dan ook altijd als voorbeeld gebruiken.
Je wilt je website dus optimaliseren voor Google. Want zodra Google zijn oog op jouw website heeft laten vallen, komt die steeds hoger in zijn ranking. Ofwel: de zoekresultaten. In die hoogste regionen zitten ook je potentiële klanten. Dat zijn mensen die een bepaalde zoekopdracht ingeven op zoek naar een oplossing.
Ongeveer 99 procent van die mensen klikt alleen maar websites aan op de eerste pagina met zoekresultaten. Dus dat is de place to be voor jouw website.
Wist-je-datje
Eigenlijk moet je Google verleiden met je website. En hij ziet je pas staan als je voldoet aan enkele strenge regels. Zo moet je website:
Google verleiden is niet eenvoudig, maar ook niet onmogelijk. Straffer nog, ook met een kleine website kun je hoog scoren. Maar dan moet je website wel SEO-proof zijn. Voor én achter de schermen.
Voor de schermen – de teksten
Zo maak je, in een notendop, een goede SEO-tekst. In een volgende blog vertel ik je er graag meer over. Is schrijven jouw ding niet? Er bestaan ook SEO-copywriters, zoals ik, die je daarbij graag helpen. 😊
SEO blijft voor velen een vaag begrip. Daarom heb ik er mijn eigen versie van gemaakt: Simpel Efficiënt Omhoog in Google. Hoe dat werkt? Dat lees je hier.
Achter de schermen – opbouw website
Je websiteontwikkelaar zorgt ervoor dat het technische deel van de website in orde is. Denk aan structuur, snelheid, geschikt voor mobiel, indexering …
SEA staat voor Search Engine Advertising. Je herkent hier het woord ‘adverteren’ en dat is precies wat je doet: je betaalt Google (of een andere zoekmachine zoals Yahoo of Bing) om je advertentie bovenaan de zoekresultaten te plaatsen.
Met een goede SEA-campagne bereik je snel de juiste doelgroep. Dit is in het kort hoe je een advertentie opbouwt:
Zowel met SEO als met SEA vinden mensen sneller hun weg naar je website. Het grote verschil is de manier waarop.
Kies voor SEA als je snel en voor kortere tijd wilt pieken in Google. Bijvoorbeeld als je een tijdelijke korting aanbiedt, een nieuw product lanceert of een evenement organiseert. Kortom, alles met een ‘vervaldatum’.
Uiteraard kun je kiezen om je website altijd via advertenties zichtbaar te maken in Google. Al kost je dat wel een aardige duit.
“Ook al spendeer je een fortuin aan SEA, zodra je de advertenties stopzet, verdwijnt je website opnieuw van de radar.”
Nu komt de aap uit de mouw. Ook al spendeer je een fortuin aan SEA, zodra je de advertenties stopzet, verdwijnt je website opnieuw van de radar.
Dat is hét grote verschil tussen SEO en SEA. Met SEA kies je namelijk voor de quick win. Terwijl SEO een organisch proces is. Dat wil zeggen dat je website groeit en zich zo een weg baant in Google. Omhoog. Pas na enkele maanden, tot zelfs een jaar, zie je pas resultaat van je SEO-inspanningen. Maar eenmaal je je plaatsje bovenaan hebt veroverd, zit je wel stevig. Met SEO blijft je website wél op de radar.
SEO werkt: een voorbeeld
Ik zal even Dana’s tekstbureau als voorbeeld gebruiken. Wanneer ik deze blog schrijf, staat mijn nieuwe website drie maanden online. Uiteraard schreef ik al mijn pagina’s volgens de regels van de SEO-kunst, maar verder heb ik nog niets gedaan met mijn website. Toch klimt mijn website hoger en hoger in Google via verschillende trefwoorden.
Alles start met een goede SEO-website met de juiste trefwoorden, teksten en technische ondersteuning. Daarmee kom je al op een goed blaadje bij Google. Maar om echt op te vallen, moet je wat meer inspanningen doen.
Zo mogen SEO-blogs niet ontbreken op je website, en daar mag wat pak aan zijn (deep content). Je deelt je kennis met je lezers én stemt Google tevreden. Deel deze blog ook op je sociale media om bezoekers te lokken. Google registreert al dat bezoek en klasseert je website als populair. Hup, daar ga je nog een bank vooruit in de Google-ranking.
Waarom zou je investeren in een website die niet zichtbaar is in de Google-resultaten? Da’s zoals reclameborden maken en ze in je garage laten staan.
Een doordenkertje
Gelukkig hoeft dit geen of/of-verhaal te zijn. Ik ben zelf voorstander van de combinatie SEO en SEA. Zeker als starter. Waarom? Omdat een SEO-website nu eenmaal tijd nodig heeft om te scoren in Google. Gebruik tot dan SEA om alvast wat werk en nieuwe klanten binnen te halen. Mij bracht het in elk geval wat geld in het laatje als startende freelancecopywriter.
Alles start met een stevige SEO-website aangevuld met SEO-blogs, leuke getuigenissen van klanten en inspirerende realisaties. Heb je nog budget over? Lanceer dan ook enkele SEO-landingspagina’s.
Wil je bijvoorbeeld een leuke promotie in de kijker zetten? Dan is B een handig hulpmiddel om snel veel mensen te bereiken. Ondertussen baant je website zich een weg naar boven in Google om een goed plekje te veroveren en daar te blijven zitten.
Je kent nu het verschil tussen SEO en SEA. Wat je keuze ook is, schakel altijd een expert in om je te helpen zodat je investeringen ook echt opbrengen. Zo zorg ik als SEO-copywriter voor teksten die er boenk opzitten op het vlak van SEO én inhoud.