SEO-copywriting

Simpel Efficiënt Omhoog in Google

Je doet het ongetwijfeld een paar keer per week. Of misschien wel dagelijks. Zoals ik. Voor professionele doeleinden. Of privé, dat kan ook. Ik heb het natuurlijk over zoekopdrachten ingeven in Google. Iedereen doet het. En sterker nog: zowat 99 procent van de zoekers scrolt niet verder dan de eerste pagina.

De eerste pagina is dus dé plek waar het gebeurt. Maar hoe zorg je ervoor dat je een plekje verovert op die eerste pagina? Is dat zelfs wel mogelijk? Natuurlijk. Door je website aantrekkelijk te maken voor Google. Je maakt hem SEO-vriendelijk.

SEO – eenvoudig uitgelegd

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Maar ik maak het jou graag wat gemakkelijker en maak ervan: Simpel Efficiënt Omhoog in Google.

  • Simpel

Een goede SEO-websitetekst of -blog schrijven is specialistenwerk. Bovendien verandert Google graag de spelregels. Maar maak het jezelf eenvoudig en laat mij al het werk doen.

  • Efficiënt

Om te scoren in Google is structuur het sleutelwoord. Stap voor stap vinken we de SEO-checklist af. Pas als jouw website en teksten volledig voldoen aan de SEO-voorwaarden, zijn ze klaar voor publicatie.

  • Omhoog

Langzaam maar zeker klimt jouw website hoger en hoger in Google. En ja, dat kan een halfjaar tot een jaar duren. Maar eenmaal je je zitje veroverd hebt, zit je voor een tijdje gebeiteld.

Denk je: ja, ik weet al genoeg, schrijf die SEO-teksten maar? Stuur me een mailtje en ik antwoord je binnen de twee werkdagen.

 SEO – voor als je meer wilt weten

SEO speelt zich voor en achter de schermen van jouw website af. Want het begint met de juiste trefwoorden in een tekst. Maar daar stopt het zeker niet. Wat is SEO nog meer?

SEO voor de schermen

  • De juiste trefwoorden op de juiste plaats in de tekst. Kwaliteit is daarbij het sleutelwoord. Je tekst volstampen met trefwoorden? Dan zet Google jou in een vergeten hoekje.
  • Google houdt van teksten met wat body aan. Met 500 woorden voor een webpagina en vanaf 1000 woorden voor een blog, vindt Google jou plots een stuk leuker. Maar alleen als je uniek uit de hoek komt. Pleeg je plagiaat? Dan zet Google jou meteen op je plaats. De verkeerde plaats.
  • Variëren, variëren en Google zal je eren. Korte paragrafen, wat opsommingen, een quote, woorden in het vet … met wat afwisseling maak je niet alleen je lezer, maar ook Google heel blij.

Foto’s, interne en externe linken en call to actions vervolledigen het lijstje. Maar laat dat allemaal maar aan mij over. Simpel, toch?

Wil je graag enkele interessante mensen aan het woord laten in jouw tekst? Ik bel ze op en stel ze doelgerichte vragen.


Check projecten voor enkele SEO-teksten.


SEO achter de schermen

Achter een website of blogpagina vinden ook verschillende SEO-ingrepen plaats. Een goede websitebouwer weet precies wat die moet doen om te voldoen aan alle SEO-eisen. Dat noemen we de technische SEO.

Maar ook hier speel ik als SEO-copywriter een rol van betekenis. Zo schrijf ik:

  • de slug (deel van de URL)
  • de SEO-title en meta-omschrijving (die verschijnen in de Google-zoekresultaten)
  • de alt-omschrijvingen (tekst die bij de foto’s komt voor slechtzienden)

Efficiënt als ik ben, kijk ik altijd even in de backend of alles correct staat. Want alleen zo ga je omhoog in Google. Daarom heb ik graag een directe lijn met jouw websitepartner.

SEO-websiteteksten en SEO-blogs

Bij SEO spelen trefwoorden een belangrijke rol. Woorden die mensen ingeven in Google op zoek naar informatie. En zo vinden ze jouw website. Als alles goed gaat. Sowieso start je altijd met een SEO-proof website. Waarbij de belangrijkste pagina’s geschreven zijn volgens de regels van de kunst.

Daarnaast heb je de blogs. Die zijn altijd een goed idee. Ze houden je website levendig – ook dat kan Google pruimen – én je deelt je kennis met je lezers. Schrijf je ze rond een bepaald thema/trefwoord? Dan maak je je vindbaarheid op Google nog groter.

Eerst zoek ik naar trefwoorden die passen bij het onderwerp op je site of blog. Omgekeerd kan ook: welke trefwoorden zijn interessant om over te schrijven? Er volgt nog een briefing met jou of het nodige onderzoek naar het onderwerp. En dan is het: schrijven maar!

Ben jij klaar om Google een poepie te laten ruiken? Ik wel! Geef me een seintje en dan vliegen we erin.

Wat mag je nog verwachten?

SEO is een spannend spel. Halen we de eerste pagina? Welke stappen moeten we nemen om nog beter te scoren? Met welke trefwoorden maken we leuke blogs waarmee we mensen naar onze site lokken?

Maar daarvoor moet ik echt alle spelregels kennen. Daarom zit ik ondertussen opnieuw op de schoolbanken waar Myriam Beeckman me met SEO-regels op mijn vingers tikt. Zij vormt brengt deze SEO-copywriter naar een hoger niveau. Wat dat inhoudt? Daarover vertel ik je later meer. Tot dan help ik je graag met SEO-websiteteksten en -blogs die er boenk op zijn.

Zo lang hoef je natuurlijk niet te wachten. Begin nu al je klimtocht in Google en laat mij jouw SEO-teksten schrijven.


%d bloggers liken dit: